Läst ut Hobbiten!

Läste nyss yt "Hobbiten". Den var riktigt bra! Inte lika bra story som Sagan om ringen, men så är den minst 700 sidor (eller nåt) kortare än den serien. Den handlar alltså om Bilbo som följer med 13 dvärgar till Ensliga berget för att ta tillbaka sin skatt och sitt kungarike från draken Smaug. Låter som värsta barnboken, jag vet, men det är det inte. Den är ganska spännande, men lite förvirrande med all nyöversättning av Tolkien-böckerna där Bilbo (och Frodo) byter namn från Bagger till Secker, Bilbos kusiner heter numera Kofferdi-Seckrarna istället för Säcksta-Baggrar. Hobsala kallas Hobbinge, Vattnadal kallas Riftedal, Vinfloden kallas Brännevin, Bilbos hus heter Säcks ände istället för vad-det-nu-hette-förr-som-jag-inte-kommer-ihåg i gamla översättningen. En mindre förändring är att han numera heter herr Smörblom iställer för herr Smörblomma. En extremt irriterande förändring enligt mig. Dom har i alla fall inte ändrat namen frodo, merry, pippin, gandalf osv. DÅ skulle jag bli sur. Dom kallas Sauron för NEKROMANTEN. WHAT THE!?!!? Nekromanten. SERIOUSLY? Jag borde ha väntat något år innan jag läste sagan om ringen så jag läste nyöversättningen först för nu stör jag mig bara på den. Ska försöka hitta böcker med gamla översättningen som jag kan läsa iställer även om den nya är översatt för att "matcha" vad tolkien skrev själv och att den nya är bättre än den gamla men blablabla. Okej det här måste vara världshistoriens tråkigaste blogginlägg för alla utom er som är extremt intresserade av sagan om ringen. 
Hejdå


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0