Hemma från la France!

1. Sista minuterna med wifi på Rygge! 2. Gissa? 3. Sacre Coeur. 4. Triumfbågen. 5. Vad som väntade på mig när jag kom hem! 6. Taizé! 7. Vykort från Taizé. 8. Paris!
 
Först åkte vi till Paris från Rygge i Norge, och fick en intenstiv titt på staden, vi hann se några av de 'viktigaste' sevärdheterna. Vi åt halalkebab på en minirestaurang i ett kvarter där gatorna var smockfulla med muslimska (antar jag) gubbar. Det var kul! Sen åkte vi vidare och såg på sevärdheter, åt crêpes med Nutella och sov extremt obekvämt på golvet i svenska kyrkan i Paris. Up and away på söndagen, först metro, tåg och buss och FRAMME i Taizé!
 
Vi fick (som tur var) bo i en barack, tillsammans med fyra tjejer från Lidingö, baracken var ganska sunkig men det gjorde faktiskt inget. Och sen har dagarna flutit på, först morgonbön (vilken består mest av sånger och att 'bröderna' (munkar) läste bibeltexter, sen frukost bestående av baguett, varm choklad (eller äckligt te), smör och två "chokladpinnar" med mörk choklad. Sen hade man ett möte i ett tält för alla som var 15-16 år (vene vad dom andra gjorde). Bön igen, sen lunch (som var rätt blä:ig), ett till möte eller att man skulle hjälpa till med något (städa toaletter, plocka skräp osv), sen typ... (inte god) middag, tror jag? Sist bön igen, och efter bönen gick de flesta till Oyak, vilket är som ett "café" med 'ståbord' utomhus, man kan köpa typ crêpes, pizza och croque monsieur (typ varm macka med ost och skinka) eller godis och lite annat. Det var där man oftast började prata med folk, och fick vänner. 
 
Sista kvällen på bönen hade alla ett litet ljus som man tände på varandras, de började längst fram och till slut var allas ljus tända. Man gör det varje lördag för att fira att Jesus har uppstått. 
 
Mellan allt program hade man mycket fritid också. Det här blev ett långt inlägg men aja. JAG VILL TILLBAKA! Även om maten sög och man fick städa toaletter så var det sååå vääärt att åka dit! Sitter och lyssnar på Taizémusik på spotify. Jag är sjuk idag, har ont i halsen, hostar och har inte feber men orkar knappt gå ändå. Jag var förkyld hela Taizéveckan, hade för lite kläder, åt inte så bra, frös ganska mycket och tvättade inte händerna överdrivet mycket. Plus att varje dag var en YOLO-dag för oss (hahaha hatar uttrycket men ändå) och jag körde på hela dagarna och sov inte så mycket så jag förstår om jag får skit för det nu...haha. 

 
Btw, det var typ 2800 tyskar, 300 svenskar och några få från Schweiz och några andra länder. Men tyskarna var roliga, har fått "danke" (tack), "scheiße"(skit/shit) och "tschüss" (hejdå) på hjärnan..haha. Som sagt var tyskarna helt okej, bara att många av dem gick före i kön, tog för givet att man var tysk och började prata tyska med en, sa "Sweden...aahh IKEA!" och blev helt knäppa när någon sa att de har älgar i trädgården...hhahaa. 
 
Tschüss!


Kommentarer
Anna C

Jag känner mig djupt hedrad och är tacksam för att du nämnde att det var med folk ifrån Schweiz. ;)

Svar: wtf
Clara

2013-04-09 @ 14:08:31
Anna

Ja, Ben..? Rmember? Han är ifrån Schweiz.

2013-04-10 @ 20:31:37


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0